Article
4 comments

Door de sluizen van de Drieklovendam

Drieklovendam Sluizencomplex

De Drieklovendam ligt in de Chinese rivier Yangtze / Jangtsekiang. De dam kan geheel in overtreffende trap worden beschreven: deze grootste dam ter wereld in de langste rivier van Azië is de krachtigste elektriciteitscentrale op aarde. Vanwege de bouw van de dam moesten maar liefst 1,3 miljoen mensen verhuizen. Wij gingen als onderdeel van een riviercruise over de Yangtze door het sluizencomplex naast de dam.

Door de sluizen

Het sluizencomplex van de Drieklovendam bestaat uit 10 sluizen: vijf sluizen achter elkaar voor scheepverkeer stroomopwaarts en vijf sluizen voor scheepverkeer stroomafwaarts. Het passeren van de vijf sluizen duurt zo’n beetje een halve werkdag: namelijk vier uren.

Drieklovendam sluis boten

Vanuit de mist doemde het sluizencomplex als een enorme trap op voor onze boot. Uit de linker sluizentrap kwam een hele stoet kleinere schepen aanzetten die de “afdaling” van vier uren net achter de rug hadden. Samen met drie andere schepen voeren we de rechter sluis in om een begin te maken van de klim van 95 meter, elk van de vijf sluizen brengt ons 19 meter hoger.
Dat we langs de krachtigste elektriciteitscentrale ter wereld varen is duidelijk te zien indrukwekkende bundels hoogspanningsdraden die boven de sluizen gespannen zijn.

Drieklovendam sluisdeuren

Zodra de vier schepen in onze sluis op hun plek liggen, gaan langzaam de sluisdeuren dicht. Aan de algenrand ver boven ons tegen de sluiswand is te zien hoe hoog het water straks moet staan in deze eerste sluis. Het waterpeil in de enorme betonnen badkuip begint te stijgen en na een kwartiertje is de sluis volgelopen en kunnen we vanaf het scheepsdek over de rand van de sluis kijken. Daarna gaat de tweede sluisdeur open en kunnen doorvaren naar de tweede sluis, die er overigens precies hetzelfde uitziet.

Drieklovendam volle sluis

Na de geplande vier uren passeren we laatste, zesde sluisdeur en varen we het 630 km lange stuwmeer op. Pas bij de miljoenenstad Chonqing, onze eindbestemming, is het niveau van de rivier hetzelfde gebleven na de ingebruikname van de Drieklovendam. Hoe dichter bij de dam, hoe meer het waterpeil is gestegen door de bouw van de dam.

Drieklovendam

Voordat we per boot door de sluizen voeren, maakten we een excursie naar de dam. Na een uitgebreide veiligheidscontrole kregen we een excursieleidster toegewezen die ons naar een uitkijkpunt, informatiecentrum en steur-vissen-kwekerij bracht.

Uitzicht de mist in

Helaas was het tijdens de rondleiding erg mistig, maar dit leverde wel een komisch schouwspel op. Op verschillende uitkijkpunten bleef de excursieleidster bij de uitleg over de dam standvastig wijzen naar plekken waar we iets zouden kunnen zien. Het enige dat we zagen was dichte mist.

Drieklovendam maquette

Informatiecentrum

In het informatiecentrum was vooral veel te zien en te lezen over de bouw van de dam. Ook was een grote maquette van de dam en omgeving, erg handig want door de mist konden we maar weinig van de omgeving zien.

Chinese steur Drieklovendam

De Chinese Steur: nagenoeg uitgestorven

Het steur-centrum is opgericht voor het behoud van de vissensoort Chinese steur, het liet vooral een deprimerende indruk op mij achter. De Chinese steur zwemt vanuit de oceaan de Yangtze op om daar te paren. Vanwege vervuiling, de aantasting van de natuurlijke loop van de rivier en de bouw van dammen zijn er steeds minder Chinese steuren. In 2014 zijn er helemaal geen nieuwe Chinese steuren meer op natuurlijke manier geboren. De overlevingskans van gekweekte steuren die in de Yangtze worden vrijgelaten is heel klein. Het voortbestaan van deze diersoort is geheel afhankelijk geworden van bassins zoals in dit steur-centrum, waarin deze meterslange vissen wat rondjes zwemmen. Ook van enkele andere diersoorten in en nabij de Yangtze is de situatie kritiek.

Drieklovendam mist

Redenen voor de bouw van de Drieklovendam

De drie belangrijkste redenen voor de bouw van de dam zijn elektriciteitsproductie, voorkoming van overstromingen en het vergemakkelijken van scheepvaart op de Yangtze. Alleen gelet op deze drie doelen van de bouw, is de dam een succes. De elektriciteitsproductie is groot: de capaciteit is 18 gigawatt, hiermee zou heel Nederland van stroom kunnen worden voorzien (beschikbare productiecapaciteit in Nederland is 15 gigawatt), de verwoestende overstromingen van weleer zijn verleden tijd en meer schepen kunnen nu op een veiligere manier over de Yangtze varen.

4 Comments

  1. hallo Eric,
    leuk om over de dam te lezen.
    jammer dat je bij de excursie het idee kreeg dat je plotseling blind was geworden.
    Maar wel was die gids heel komisch of zou het toch stiekem een robot geweest zijn?
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Marlene

    Reply

Geef een reactie

Required fields are marked *.