Article
4 comments

Ferry van Durrës, Albanië naar Bari, Italië

CF Bridge Durres ferry bari

In mei maakte ik een rondreis door de Balkan en Italië. Essentieel onderdeel van deze reis: de ferry van Albanië naar Italië. De passagiers: vrijwel allemaal vrachtwagenchauffeurs die elkaar leken te kennen, aangevuld met een enkele verdwaalde toerist. Wie een sfeervolle romantische cruise verwacht, wordt teleurgesteld door deze drijvende Raststätte. Ik heb er echter heerlijk geslapen: de hut was ruim en de bedden breed en comfortabel.

Adria Ferries versus Ventouris / European Seaways

Op de route Durrës – Bari varen twee verschillende ferries: een van de Italiaanse maatschappij Adria Ferries en de ander van een samenwerking van twee Griekse reders, European Seaways en Ventouris. De vertrek- en aankomsttijden zijn hetzelfde en de prijzen liggen dicht bij elkaar, waarbij Adria Ferries soms iets meer lijkt te kosten. Veel scheelt het allemaal niet, ik koos voor Adria Ferries.

ferry Durres CF Bridge European Seaways AF Marina Adria Ferries

Links de CF Bridge, foto genomen vanaf AF Marina

Het geplande schip van Adria zou een passagiersschip zijn waarin ook (vracht)auto’s mee kunnen, terwijl het schip van European Seaways een vrachtschip is dat zo verbouwd is dat er ook passagiers in mee kunnen. Bij Adria Ferries kun je voor een kleine meerprijs een tweepersoons hut geheel voor jezelf reserveren, bij European Seaways/Ventouris is dit niet mogelijk. Daar deel je de hut met iemand anders, ook als je alleen reist.

outside cabin af marina Adria ferries

Mijn hut op de AF Marina

Zowel European Seaways/Ventouris als Adria Ferries wekken niet echt de indruk dat online booking de hoogste prioriteit heeft.
Op de ferry van European Seaways, de F/B Bridge, staat heel groot het internetadres europeansealines.com. Alleen bestaat dit internetadres helemaal niet en heet de rederij European Seaways.
De website van Adria Ferries is alleen beschikbaar in het Italiaans, Albanees en Duits. Handig dat Duits lezen geen enkel probleem voor mij is. Opmerkelijk genoeg is de booking-website van Adria Ferries dan wel weer in het Engels beschikbaar. Het reserveren en het betalen van het ticket met creditcard ging probleemloos, het e-ticket ontving ik per email.

Andere ferry dan op het ticket staat aangegeven

AF Marina Bari Adria Ferries

De AF Marina in Bari, foto in de regen genomen met mijn telefoon!

Op de reserveringssite en op het ticket staat aangegeven met welk schip je vaart. Voor mijn overtocht naar Italië zou dat de AF Claudia zijn, een passagiersschip (capaciteit 1500 passagiers) dat ook (vracht)auto’s vervoert. De ferry die voor ons klaarlag was de opmerkelijke AF Marina. Deze boot ziet eruit als een laag vrachtschip waar op de achterkant een heel hoog passagiersgedeelte (capaciteit 600 passagiers) is gebouwd.
Mijn ticket was voor een tweepersoons buitenhut met eigen badkamertje, ik kreeg een vierpersoons buitenhut. Hier geen smalle opklapbedjes en een krappe hut zoals ik wel eens op een andere ferry heb gehad, maar een ruime hut met relatief brede, vaste bedden. Ook de badkamer was ruim. Een positieve verrassing, ik heb er heerlijk geslapen.

De overtocht

vrachtwagen cf bridge ventouris

In de haven liggen de ferries van Adria Ferries en van Ventouris/European Seaways naast elkaar. Ze hebben ook precies dezelfde vertrek- en aankomsttijden. De geplande vertrektijd van 22:00 verstrijkt geruisloos. Een hele rij vrachtwagens en een handjevol personenauto’s zijn de twee boten al lang opgereden, maar geregeld komt er nog een vrachtwagen aanrijden die mee wil. Pas tegen 22:40 wordt er bij beide ferries aanstalten gemaakt om te vertrekken, matten op de laadkleppen worden opgeruimd. Op het moment dat de ferry waarop ik zit de deuren wil gaan sluiten, komt er nog een vrachtwagen aan die de andere ferry binnenrijdt. De douane vind het nu blijkbaar ook wel welletjes geweest, de poort gaat dicht en het licht in de kantoortjes wordt gedoofd. Startsein voor de overtocht. Omdat de laatste vrachtwagenchauffeur voor European Seaways heeft gekozen en niet voor de ferry waar ik op zit, vertrokken we rond 22:45 net een paar minuten eerder dan de F/B Bridge.

auto's haven durres albanie

Eerder op de avond had ik gegeten in het restaurant van de ferry. Het restaurant van de AF Marina is beter te omschrijven als kantine. Met een dienblad langs de balie en kassa en je hap opeten aan tafel op een van de kunststof-beklede banken. Geen franjes of tierelantijnen. De persoon voor me aan de balie ontvangt gratis een bakje gebakken aardappelen, “because he is a truck driver!” De concurrentieslag tussen de rederijen wordt kennelijk ook via de magen van vrachtwagenchauffeurs gevoerd. Het eten smaakte redelijk.

afvaart vertrek durres albanie

Vertrek uit Durrës

Als ik ’s ochtends aan dek ga kijken is Bari al in zicht. Het begint jammergenoeg te regenen, tijd om weer naar binnen te gaan voor het eerste Italiaanse ontbijt van mijn rondreis, een cappuccino en een “cornetto” (een croissant dus, geen ijsje). Precies op de geplande aankomsttijd meren we aan in de haven van Bari.

Praktisch

haven durres albanie avond

De haven van Durrës

In Durrës is er vanaf het bus- en treinstation een wandelbrug naar de passagiersterminal van de haven. Aan het eind van de ochtend ben ik vanuit Tirana met de bus naar Durrës gereisd, daarna ben ik te voet naar het enige hostel van Durrës gelopen om mijn backpack te stallen. Misschien dat ik wat over het hoofd heb gezien, maar het bus- en treinstation en de ferryterminal lijken geen kluisjes of left-luggage te hebben. De tip om mijn backpack in het hostel te stallen kreeg ik van iemand in Tirana. De rest van de dag heb ik onder meer gevuld met een stadswandeling en met het bezichtigen van het Amfitheater en het standbeeld van Lodewijk Thomson.

haven bari italie

De haven van Bari in zicht

In Bari is de afstand tussen de haven en het treinstation groter, het is 25 minuten wandelen, van ene naar de andere kant van het centrum. Op zich een leuke route, maar het regende en pas bij het station kwam ik een paar paraplu-verkopers tegen. Nadat ik een paraplu had gekocht en mijn backpack op het station had afgegeven bij de left-luggage ging het wat minder regenen. Voordat de trein richting Napels vertrok heb ik nog het Castello Normanno-Svevo bezocht.

4 Comments

  1. Dat is altijd. Als je een paraplu bij je hebt, heeft dat blijkbaar invloed op de mate van regen. Zonder paraplu betekent altijd hard regenen. :-))

    Reply

  2. Wij gaan met een renault kangoo met kajak op dak. Is vorraf boeken voor ferry overtocht nodig?
    Jan

    Reply

Geef een reactie

Required fields are marked *.