Article
6 comments

Iran: treinreis van Teheran naar Yazd

Station Teheran Iran

Als onderdeel van mijn rondreis in Iran maakte ik een treinreis van Teheran naar Yazd. De trein is veruit mijn favoriete vervoermiddel, ze zijn meestal ruim en comfortabel, je kunt makkelijk even de benen strekken of wat eten en ondertussen wegmijmeren bij het voorbijtrekkende landschap. De Pardis-trein van Teheran naar Yazd bleek erg comfortabel en best snel, de 600 km grotendeels door woestijngebied legden we in vijf en een half uur af.

Spoorwegen in Iran

De grote groei van de spoorwegen in Iran begon in de jaren ’30 van de twintigste eeuw met de aanleg van de 1500 km-lange Trans-Iraanse Spoorlijn tussen de Kaspische Zee en de Perzische Golf. Deze Trans-Iraanse Spoorlijn werd aanvankelijk gebouwd door een consortium van Duitse en Amerikaanse bedrijven, totdat er een handelsconflict ontstond met het Amerikaanse bedrijf. Vanwege geo-politieke overwegingen besloot Iran daarna om het projectmanagement van de spoorwegaanleg te gunnen aan een bedrijf uit een klein en onafhankelijk land: Denemarken. Iran wilde voor dit soort strategische projecten niet afhankelijk zijn andere landen met veel macht op het wereldtoneel.
In de periode erna is het spoorwegnet langzaamaan uitgebreid, vooral in de jaren ’70 zijn er flink wat spoorwegen bijgebouwd en de laatste jaren wordt het spoorwegnet ook weer uitgebreid. Tegenwoordig zijn het voornamelijk bedrijven uit China en Duitsland die de uitbreiding van de Iraanse Spoorwegen uitvoeren. Op veel trajecten wordt door Chinese bedrijven het spoor verdubbeld en er worden nieuwe trajecten aangelegd. Ook wordt er een nieuwe spoorverbinding aangelegd van Iran naar China via Afghanistan, Tadzjikistan en Kirgizië. In totaal wordt binnen Iran ongeveer 1500 km spoor bijgebouwd.

Station Teheran Perron Iran

Station Teheran stationshal Iran

Station Teheran

Voor onze reis naar Yazd vertrokken we vanuit station Teheran. Het station is ontworpen door een Duitse ingenieur en is gebouwd in 1930 bij de aanleg van de Trans-Iraanse Spoorlijn. Zoals zoveel gebouwen in Iran is het station behangen met een enorme afbeelding van de ayatollahs Khomeini en Khamenei. De stationshal is vrij sober ingericht, er zijn hier en daar wat versnaperingen te koop, er staat een grote opengeklapte Khoran en het achterste gedeelte van de stationshal is een wachtruimte. Geruime tijd voor vertrek worden de reizigers verzocht door de controlepoortjes te lopen en in de wachtruimte plaats te nemen. Het perron mag je pas betreden zodra de trein klaar staat voor vertrek.

Station Teheran stationshal Iran

Station Teheran Pardis Trein Iran

Trein van Teheran naar Yazd

Er rijden meerdere treinen per dag van Teheran naar Yazd, wij namen ’s middags de Pardis-trein, de snelste trein die vijf en een half uur doet over deze rit van 600 km. Het eerste gedeelte van het traject is door de zuidelijke buitenwijken van Teheran. Tussen de hoge gebouwen door heb je een mooi uitzicht op de besneeuwde bergen aan de noordkant van de stad. De rest van het traject is grotendeels door woestijngebied, een vrij plat rotsachtig landschap. De enige grote stad waar je onderweg stopt is Kashan, ongeveer halverwege de rit. Omdat deze spoorlijn pas in de jaren ’70 is aangelegd zijn de stations niet in de stadscentra, maar aan de rand van de stad gebouwd. Laat in de avond kwamen we aan op station Yazd, waar we met de taxi’s naar ons hotel reden. Onze taxichauffeur bleek de weg naar het hotel niet zo goed te kennen. Hij kwakte ons op een grote weg de taxi uit, waarna we zelf maar de weg door de bazaar naar ons hotel moesten uitzoeken. Gelukkig was er behulpzaam iemand die ons de weg wees.

Pardis trein

De Pardis-trein beschikt over ruime, comfortabele stoelen, een audio-systeem in elke stoel, TV-schermen boven de gangpaden en catering. Halverwege de reis ontvang je een doos met allerlei (houdbare) etenswaren en onder meer sinaasappelsap en water. Daarnaast kun je nog kant-en-klaar maaltijden, gevulde broodjes, koffie en thee kopen.
De Pardis-treinen zijn dieseltreinen die door Siemens Oostenrijk zijn ontwikkeld. De eerste serie treinen zijn rond 2005 in Graz (Oostenrijk) en Maribor (Slovenië) gebouwd en daarna via de haven van Hamburg naar Iran verscheept. De nieuwere Pardis-treinen zijn in Iran zelf gebouwd.

Treinkaartje Ticket Teheran Yazd Iran

Praktische informatie

Treintickets kunnen geboekt worden via de Officiële site of handiger via iranrail.net.
Via Duitse en Oostenrijkse trein-fora kun je meer lezen over reizen per trein in Iran, zie hier, hier, hier en hier
Meer links: China to build $2bn railway for Iran, China to build eight lines in Iran en Five countries sign China to Iran railway agreement

6 Comments

  1. De service in de trein lijkt heel erg goed te zijn, zo te lezen. Zou de NS hier nog iets van kunnen leren? :-)

    Reply

Geef een reactie

Required fields are marked *.