Article
8 comments

Marrakesh Express: per trein van Nederland naar Marokko

station marrakech trein marokko

Afgelopen maand heb ik een 15-daagse treinreis van Rotterdam naar Marrakech gemaakt, met tussenstops in verschillende plaatsen in Spanje en Marokko. Wat betreft landschap, klimaat en cultuur een enorme diversiteit binnen 15 dagen! Het was een vermoeiende reis, maar wat heb ik veel gezien! Op elke tussenstop had ik twee overnachtingen, behalve in Córdoba waar ik een nacht verbleef en Marrakech, waar ik drie overnachtingen had. Hieronder een beknopt verslag.

Naar Barcelona per Thalys en TGV

De eerste reisdag was wat betreft het aantal kilometers directe de langste reisdag van mijn hele vakantie: helemaal van Zoetermeer naar Barcelona. Dankzij de Thalys en TGV verloopt deze rit lekker snel: om 9:58 vertrek ik in Rotterdam en de aankomst in Barcelona is om 20:34. Inclusief anderhalf uur tijd in Parijs voor de overstap van Thalys op TGV.
Welk vervoermiddel is leuker dan een trein waar je aan 300 km/h vanuit het raam in een paar uurtjes het hele landschap ziet veranderen, polders, koeien, rivieren, grote steden, kleine dorpjes, heuvels, zee, hoge bergen, palmbomen en cactussen?

Barcelona is een beetje als een oude bekende: deze stad heb ik meerdere keren bezocht, maar mijn allerlaatste bezoek was alweer 12 jaar geleden. Afgelopen jaren heb ik meerdere keren klachten gelezen dat Barcelona veel te toeristisch is geworden. Misschien ligt het eraan dat ik de stad in april bezocht, maar ik heb hier gelukkig weinig van gemerkt. Barcelona is gezegend met een geweldige ligging tussen de zee en bergen, heeft prachtige architectuur, rustige parken en een hele ontspannen atmosfeer. Ik heb het er erg naar mijn zin gehad.

KML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Marrakesh Express

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Barcelona: 41.379353, 2.140403
Madrid: 40.405784, -3.689003
Córdoba: 37.887691, -4.791284
Tanger: 35.771447, -5.786190
Fès: 34.047948, -5.005946
Casablanca: 33.589652, -7.590834
Marrakech: 31.630912, -8.018003

Madrid

De Spaanse hoofdstad had ik nooit eerder bezocht en bleek eigenlijk heel anders dan ik had verwacht. Misschien ligt het aan mijn verwachtingen, maar Madrid kon mij jammergenoeg niet zo bekoren. Op papier heeft Madrid van alles wat een stad interessant voor mij maakt, in de praktijk viel dat wat tegen. Nah, het komt ongetwijfeld nog wel in een blogpost terug.
Wat ik wel geweldig vond aan deze stad was het Museo Reina Sofia. Een enorme collectie moderne kunst uit begin twintigste eeuw, het wereldberoemde schilderij “Guernica” van Picasso is er ook te zien.
De treinreis van Barcelona naar Madrid was trouwens ook de eerste keer dat ik gebruik maak van een hogesnelheidstrein in Spanje. In al heel wat landen heb ik in hogesnelheidstreinen gezeten, maar nooit in Spanje. Spanje heeft nota bene na China het grootste hogesnelheidsnet ter wereld!

Córdoba

Ook in Córdoba was ik nooit eerder geweest. Dat ik een paar andere steden in Andalusië wel al had bezocht én Córdoba heel handig op mijn reisroute ligt, maakte de keus voor deze stad makkelijk. In Córdoba bleef ik een heerlijke lome zondag, waarop ik onder meer de Mezquita bezocht.

Via Ronda, Algeciras en Tarifa naar Tanger

Het treintraject via Ronda naar de zuidelijke kustplaats Algeciras is echt een van de mooiste van Spanje. In Algeciras nam ik de bus van de ferrymaatschappij FRS naar Tarifa, waar ik op de ferry stapte naar Tanger in Marokko. Het was een tamelijk lange, maar ook mooie reisdag.

Tanger

Deze stad wordt maar weinig bezocht door mensen die een rondreis in Marokko maken. Vaker bezoeken mensen Tanger als dagtocht vanuit Zuid-Spanje, zoals ik ook deed in het jaar 2000. Tanger kent een turbulente geschiedenis. De stad werd beïnvloed door veel verschillende culturen en landen en kwam pas in 1956 definitief onder gezag van Marokko, nadat het tientallen jaren als internationale zone werd bestuurd. Na een lange periode van achteruitgang wordt er sinds 2002 weer veel geïnvesteerd in het opknappen van de stad.
Hoewel ik erken dat Tanger waarschijnlijk bij veel mensen niet zo in de smaak zal vallen, vond ik deze stad juist heel interessant. Vermoedelijk zijn er in geen andere Marokkaanse stad zo’n snelle veranderingen aan de gang. En lopen er nergens in Marokko zoveel randfiguren rond. En beleefde geen andere Marokkaanse stad zo’n wilde jaren ’50. De Marokkaanse nakomeling van Berlijn en Napels?

Fès

Mijn eerste treinreis in Marokko voerde me naar de stad met het grootste autovrije gebied ter wereld, Fès en haar enorme medina. In Fès liggen de medina / oude stad en de nieuwe stad / ville nouvelle (met het het treinstation) op enige afstand van elkaar. Hier is het dus handig om te bedenken waar je je accommodatie boekt. Uiteindelijk koos ik voor een riad in de medina. Fès bleek de beste stad te zijn om het klassieke beeld van Marokko te aanschouwen: een enorme eeuwenoude medina die niet té toeristisch is en mooi tegen een heuvel ligt. Het dakterras van mijn zeer fijne overnachtingsadres had een geweldig uitzicht over de medina en bergen rondom de stad.

Casablanca

Casablanca is de grootste, modernste stad en het economische hart van Marokko. Bijna alle toeristen slaan Casablanca over: niets te zien, snel verder! Eigenwijs als ik ben geloofde ik dat niet. Alleen al de Art deco-gebouwen in het centrum leken mij een bezoek waard.
Mijn vermoeden bleek correct te zijn, Casablanca is de ideale plek om iets mee te krijgen van het moderne Marokko. Ik vertrok er met het gevoel dat ik nog zoveel meer in deze stad had willen zien.

Marrakech

De meest bezochte stad van Marokko bewaarde ik voor het laatst. Hier verbleef ik drie dagen in een riad in de medina. Vanuit Marrakech maakte ik een mooie dagexcursie naar de Hoge Atlas. Aan Marrakech hield ik een dubbel gevoel over. Aan de ene kant is de stad heel interessant en leuk om te bezoeken, maar er gaat hier duidelijk iets niet goed in de omgang tussen de plaatselijke bevolking en de grote hoeveelheid toeristen. Hoewel ik ook in Marrakech heel veel vriendelijke mensen heb getroffen, gebeurt het veel te vaak dat je op een onbeschofte manier als wandelende portemonnee wordt behandeld. Dat laat een vervelende indruk achter.
Bij nader inzicht had ik Marrakech zeker niet willen overslaan, maar was het misschien beter geweest er iets korter te blijven en ergens anders langer.

8 Comments

  1. In nieuwsgierige verwachting van de meer gedetailleerdere blogposts. Vind overigens de song Marrakesh express erg goed. Uit mijn tijd ☺

    Reply

    • Heb al ideeën voor een stuk of 15 blogposts over de deze reis…naast de ca. 95 blogposts over eerdere reizen die nog op de rol staan. Dat wordt flink schrijven.

      Reply

  2. Heel boeiend. Ben ook benieuwd naar de details. Geweldige song trouwens.

    Reply

    • Nieuwe schrijfsels over deze reis ga ik linken in dit eerste verslag :-)
      Een clip van deze song bestaat denk ik niet, heb er naar gezocht, niets gevonden.

      Reply

  3. Blijkbaar had ik niet echt opgeslagen dat je helemaal met de trein die kant op was gegaan, wat een gaaf avontuur! Jammer dat Marrakesh een beetje een teleurstelling was qua houding van de mensen, gek, want normaal irriteert dit soort gedrag ons altijd heel snel, maar juist hier hadden wij er totaal geen last van.

    Reply

    • Hoewel vliegen ook heel leuk vind, heeft de trein toch mijn voorkeur. Comfortabeler en veel meer te zien!
      Gelukkig was het niet overal en altijd zo in Marrakech, maar vervelend was het wel. Ook andere mensen waarmee ik aan de praat raakte, zoals enkele Portugezen waarmee ik was gaan wandelen in de bergen hadden het erover. Vreesde al dat het alleen aan mij lag :-)

      Reply

  4. Echt een tof reisverslag! Het lijkt mij echt geweldig om zo ver te reizen met de trein!
    Ik vind je blog echt leuk om te lezen.

    Reply

  5. Wat gaaf dat je deze reis helemaal per trein hebt gemaakt. Ik vind reizen met het ov altijd geweldig leuk. Wel jammer dat je niet altijd goed met de mensen kunt praten maar je ziet zo veel tijdens zo’n reis!

    Reply

Geef een reactie

Required fields are marked *.