Article
0 comment

Miljoenenlijn: historisch treinen door Zuid-Limburg

ZLSM Railbus Vetschau Simpelveld

Op de reguliere stationsborden en online-reisplanners staan ze niet, de treinen tussen Kerkrade Centrum, Simpelveld, Vetschau en Schin op Geul. De laatste NS-trein van Kerkrade Centrum via Simpelveld en Schin op Geul naar Valkenburg reed in 1988. De NS-trein van Maastricht naar Aken via Schin op Geul, Simpelveld en Vetschau kreeg vier jaar respijt. In 1992 werd het héél stil op deze mooiste treintrajecten van Nederland.

Stoomtrein en railbus Zuid-Limburg

Tegenwoordig kun je weer per trein over deze trajecten door de Zuid-Limburgse heuvels, met historische treinen die door de Zuid-Limburgse Stroomtreinmaatschappij (ZLSM) zijn opgeknapt. Tussen Valkenburg en Simpelveld rijdt een stoomtrein en op de trajecten Simpelveld – Kerkrade Centrum en Simpelveld – Vetschau rijden railbussen. De stoomtrein bestaat uit een Zweedse stoomlocomotief (ca. 100 jaar oud) met daarachter verschillende soorten historische Belgische rijtuigen (uit de jaren ’30 en ’50). De railbussen zijn uit de jaren ’50 en hebben tot in de jaren ’80 rondgereden in Duitsland.

heuvels schin op geul

zlsm station eys_wittem

zlsm stoomtrein simpelveld

zlsm railbus vetschau

Spoortrajecten ZLSM

Het traject Maastricht – Valkenburg – Schin op Geul – Simpelveld – Vetschau – Aken was de eerste spoorlijn van Limburg en het eerste grensoverschrijdende spoortraject van Nederland. Het werd in 1853 geopend. Vanuit Aken was er toen al een goede verbinding naar Keulen en in 1856 werd de lijn in Maastricht verlengd naar Hasselt, met doorgaande verbindingen naar Antwerpen. Pas tien jaar later, in 1866, kreeg Zuid-Limburg een spoorverbinding met de rest van Nederland.
Het traject Landgraaf – Kerkrade – Simpelveld staat bekend onder de naam Miljoenenlijn. De aanleg was vanwege het heuvelachtige landschap erg duur. De aanleg in 1934 van het 12,5 km lange traject kostte een miljoen gulden per kilometer. Tot 1949 werd het enkel voor goederen (vervoer van steenkool) gebruikt, tussen 1949 en 1989 reden er ook passagierstreinen. Een gedeelte van de miljoenenlijn (Kerkrade – Landgraaf) wordt tegenwoordig gebruikt voor de Veolia-treinen Kerkrade – Heerlen – Maastricht.

rails_vetschau

miljoenenlijn zlsm railbus stuurstand

zlsm railbus interieur

miljoenenlijn zlsm railbus kerkrade

Treinrondrit Zuid-Limburg

Wie een beetje handig gebruik maakt van de ZLSM-dienstregeling, kan een hele rondrit maken over de drie ZLSM-trajecten en de heuvellandlijn (Maastricht – Heerlen – Kerkrade). Onbeperkt treinen kost €15 pp, de kaartjes zijn te koop in de Veolia-kaartjesautomaten op de stations tussen Maastricht en Kerkrade.
Info op ZLSM-website

Geef een reactie

Required fields are marked *.