Article
0 comment

Naar Nanjing

Kaifeng Station China

Mijn trein naar Nanjing is een zogenaamde D-trein. Dit zijn eerste generatie hogesnelheidstreinen die over gewoon spoor rijden met hogere snelheid (200 km/h) en voorrang hebben op alle andere treinen. Andere treinen doen er een uur of 8 over om van Kaifeng van Nanjing te rijden, de D-treinen doen er 4 uur over. Helaas heeft mijn trein 40 minuten vertraging.

Een station in China is niet zo toegankelijk als we dat in Nederland gewend zijn. Gewoonlijk is de kaartverkoop ergens aan de buitenkant van het gebouw. Met een kaartje kun je vervolgens door de beveiliging (hetzelfde als in een luchthaven) het station in, waarna je op een groot elektronissch bord kunt lezen naar welke “waiting room” je moet voor jouw trein. Enkele minuten voor het vertrek van de trein wordt de toegang tot het perron geopend. Op het perron dien je vervolgens in de rij te gaan staan bij de markering voor jouw rijtuignummer. Voor “trainspotting” in China is het station dus geen geschikte locatie.

De rit naar Nanjing verloopt verder goed, het is een comfortabele trein. Wel lopen we nog eens 20 minuten extra vertraging op omdat we achter langzamere treinen rijden, waarschijnlijk omdat de trein al vertraging had. De route Kaifeng – Nanjing is onderdeel van de route Xi ‘an – Zhengzhou – Nanjing – Shanghai, een van de drukste en belangrijkste spoorlijntrajecten in China. China zet sinds enkele jaren groots in op de bouw van een enorm net van hogesnelheidstrajecten. 17.000 km aan hogesnelheidstrajecten is momenteel in aanbouw, waarvaan een groot deel geschikt is voor snelheden van 350 tot 380 km/h. Volgens de planning ligt er in 2015 25.000 km aan hogesnelheidstrajecten. In 1993 was de gemiddelde snelheid van treinen in China nog 48 km/h.

Geef een reactie

Required fields are marked *.