Article
2 comments

Onderweg in Iran

iran kurzhauber izadhkast

Antieke vrachtwagens, dorre rotsen en betrekkelijk goede wegen: dat is wat mij het meeste opviel op onze route van Yazd via Shiraz, Persepolis, Isfahan, Kashan en Qom terug naar Teheran. Kale vlaktes, heuvels en kleine dorpen wisselen elkaar af. Op sommige plekken zie je in de verte besneeuwde bergtoppen. Het landschap deed me denken aan Nevada.

Zagrosgebergte

De treinreis van Teheran naar Yazd, die we in het begin van onze rondreis maakten, was grotendeels door het vlakke gebied dat het centrum van het Iraanse plateau vormt. De rest van onze rondreis verliep echter langs en door het Zagrosgebergte dat ten westen van dit vlakke gebied ligt.

Zagrosgebergte Iran rotsen

Het Zagrosgebergte is ontstaan door de botsing van tektonische platen, de Iraanse plaat en de Arabische plaat. Door het ontbreken van een toplaag op de rotsen is de vervorming van het gesteente zeer duidelijk te zien, de gesteentelagen steken schuin uit de aarde omhoog en zijn op verschillende plekken helemaal gekromd door de enorme krachten. Het ziet er spectaculair uit. In het Zagros-gebergte ontspringen enkele rivieren, waaronder de Zayandeh die onder de beroemde bruggen van Isfahan stroomt.

gesteente zagrosgebergte iran

In de bergen is het ’s winters erg koud: het wordt geregeld 25 graden onder nul, terwijl de nabijgelegen steppevlakten in de zomer verzengend heet worden.

Stop- en picknickplaatsen

Stel je hierbij geen uitgebreide wegrestaurants voor. Er zijn vaak wat winkeltjes waar je iets te eten en te drinken kunt kopen en ook nog ergens kunt zitten. De openbare toiletten zijn meestal niet al te fris.

openbaar toilet iran

bordje damestoilet iran hoofddoek chador

De steden in Iran liggen ver uit elkaar en het meeste verkeer op de snelwegen tussen de steden bestaat uit vrachtwagens en bussen, maar niet uit zo heel veel personenauto’s. Het zijn vooral vrachtwagenchauffeurs (te herkennen aan de enorm wijde katoenen broeken) die gebruik maken van de faciliteiten.

Safashahr
Tijdens onze reis hebben we twee keer gepicknickt in Park Saadi bij het stadje Safashahr. Toch handig, die GPS-functie op mijn camera. De plaatsnaambordjes kon ik namelijk niet lezen.

iran picknickplaats safashahr park saadi

Het is een stuk goed onderhouden groengebied bij een vijver met daarin hele grote eenden. Safashahr zelf ziet niet echt aantrekkelijk uit, veel gebouwen zijn half afgebouwd.

safashahr iran

Voor de bewoners te hopen hebben de andere huizen niet veel tochtgaten, volgens de Perzischtalige Wikipedia-pagina ligt Safashahr op 2324 meter hoogte en kan het kwik in de winter tot minus 35 graden dalen. Toen wij er waren, in november, voelde de zon nog erg heet aan, maar in de schaduw was toch echt wel een jas nodig tegen de ijzige wind.

Izadkhast
Een stuk noordelijker, ongeveer 135 km van Isfahan (waar we ’s avonds aankwamen) hebben we nog gepauzeerd op een parkeerplaats bij Izadkhast.

snelweg izadkhast iran

Hier geen park, maar een parkeerplaats met winkel en moskee. Niet ver van de parkeerplaats blijkt een kasteel, karavanserai en brug te liggen die op de Unesco-werelderfgoedlijst staan (maar dat ontdekte ik pas na thuiskomst). De zon staat er al laag en werpt een mooi ligt op de prachtig opgepoetste antieke vrachtwagens die er voor een pauze staan.

schaduw minaretten moskee iran

Die Mercedes Kurzhauber vrachtwagens…

Ze zien er heel oud en antiek uit, maar schijn bedriegt. Dit Mercedes L-serie model uit 1959 wordt namelijk nog steeds in Iran gebouwd, door het Iraanse bedrijf Iran Khodro Diesel. Dit bedijf heeft licenties om verschillende typen Mercedes en Hyundai vrachtwagen en bussen te bouwen. De voertuigen worden ook buiten Iran verkocht, met name in de rest van het midden-oosten en in Afrika. Ook onze moderne Scania-touringcar is door een Iraans bedrijf gebouwd. Net zoals de Peugeot’s 206 waar half Iran in rijdt. Economische boycots bevorderen creatieve opossingen…

mercedes kurzhauber iran

scania bus touringcar iran

mercedes kurzhauber iran

2 Comments

  1. Als ik het zo lees, is het dus vooral de cultuur en de natuur waarvoor je naar Iran moet gaan? Want de architectuur is niet erg bijzonder, zo lijkt het. Of is dat anders in bijvoorbeeld Teheran? De leegte op bepaalde foto’s spreekt me erg aan.

    Reply

  2. Vooral in Isfahan staan echt prachtige gebouwen! Daarover meer in latere blogposts :-) Teheran is pas vrij laat gegroeid tot een echte stad en heeft in vergelijking met andere Iraanse steden minder interessante architectuur. Behalve bij de wandeling in de bergen bij Teheran zijn we niet veel in natuur geweest, veel kan ik daar niet over zeggen. Wat betreft cultuur is Persepolis uiteraard een echt hoogtepunt.

    Reply

Geef een reactie

Required fields are marked *.